Nabij het station van Naumburg moest een brug over het spoor geplaatst worden. Niet zomaar een brug maar één van maar liefst 800 ton zwaar en bijna 74 meter lang! De gigant vormt een overbrugging over zes sporen, vlak naast het station van Naumburg.
De spoorverbinding door Naumburg vormt een belangrijke verbinding naar onder andere Leipzig. Hierdoor mocht een spoorafsluiting niet langer dan 5 uur in beslag nemen. Wat een uitdaging voor het team van Wagenborg Nedlift en de bruggenbouwer!
Een veilige en snelle methode voor de plaatsing van de brug was een vereiste voor dit project. De sporen preparen om met SPMTs de brug in te rijden zou te veel tijd kosten. Daarom werd gekozen voor een gecombineerde plaatsingsmethode met SPMTs en een 650 tons rupskraan (type CC3800). Deze werd tot in detail beschreven en voorbereid door de specialisten van Wagenborg Engineering.
In de maanden voorafgaande aan de plaatsingsdatum is de complete brug naast het spoor samengebouwd. Kort voor de plaatsingsdatum is de brug op hoogte gezet en geladen op SPMTs. Aan de andere kant van het spoor stond de 650 tonner gereed.
Direct nadat het spoor was afgesloten en de stroom van de bovenleiding was afgeschakeld startte de bijzondere operatie voor het plaatsen van de brug. Met behulp van de SPMTs werd de brug in de juiste positie gebracht zodat de rupskraan één uiteinde kon overpakken. In een nauwkeurig samenspel tussen SPMTs en rupskraan werd de 800 ton zware kolos precies volgens plan op fundatie gemanoeuvreerd.
Precies 5 uur nadat het spoor was afgesloten kon het spoor open en de dienstregeling van de Deutsche Bahn weer pünktlich uitgevoerd worden.
Een mooi staaltje vakwerk van de Wagenborg Nedlift specialisten!