De Werrebrücke over de kleine rivier de Löhne werd versterkt met zes zware stalen liggers, waarvan de vier zwaarste ruim 42 meter lang waren en 85 ton per stuk(!) wogen. Het transport en hijswerk van deze giganten was een interessante uitdaging voor de specialisten van Wagenborg Nedlift.
De afstand tussen de laadlocatie in Emlichheim en de loslocatie Löhne bedroeg 220 kilometer. Na grondig route-onderzoek door de transportspecialisten van Wagenborg Nedlift bleek dat het complete traject via de weg af te leggen was met de inzet van conventionele trailers in zogenoemde dolly-configuratie. In drie nachten werden de zes liggers op deze manier overgebracht naar de projectlocatie in Löhne.
De oplossing die de specialisten van Wagenborg Engineering ter plaatse hadden uitgedacht was een knap samenspel van kranen en transportmiddelen. Allereerst werd een SPMT trailer opgesteld tussen de dolly combinatie en kon de brugligger met behulp van de trailerhydrauliek van de SPMT worden gelift van de dolly combinatie. Zo kon een brugligger naar het landhoofd getransporteerd worden, waarna kraan 1 (een 500 tons mobiele telescoopkraan) het uiteinde in de haak nam.
Aansluitend kon de brugligger worden afgezet op een support en werd de SPMT verzet naar het andere uiteinde van de brugligger. Toen de brugligger weer vrij was van de support door de trailerhydrauliek van de SPMT werd de brugligger in een samenspel van mobiele telescoopkraan en SPMT naar het landhoofd getransporteerd.
Kraan 2, een 700 tonner die aan de andere kant van de rivier Löhne was gepositioneerd, kon nu één uiteinde van de balk overnemen van kraan 1. Hierbij werd gebruik gemaakt van een zogenaamde triangel, waarmee een last tegelijkertijd aan twee kranen bevestigd kan worden.
Na het aanhaken door kraan 2 kon kraan 1 het andere uiteinde van de balk overnemen van de SPMT, waarna beide kranen in tandemhijs de balk op fundatie plaatsten.
Met deze slimme oplossing konden de engineers van Wagenborg Engineering voorkomen dat op de rivierbedding van de Löhne een opstelplaats voor een veel grotere kraan gemaakt moest worden. Hierdoor bleven de oevers van de rivier nagenoeg intact en kon de natuur zich na de werkzaamheden snel herstellen.
Het project Löhne met de inventieve oplossing voor het plaatsen van de liggers is genomineerd voor de ESTA Awards 2020!
ESTA is de Europese branchevereniging voor de sector zwaar transport, hijswerk en kraanverhuur. De ESTA vertegenwoordigt de nationale brancheverenigingen in het vakgebied. Jaarlijks worden er ESTA Awards uitgereikt voor projecten die zich onderscheiden op gebied van technisch vernuft, innovatie of veiligheid.