De stalen opslagtanks, zogenaamde ‘bullets’, waren zeker kolossaal te noemen: 53 meter lang, 8 meter breed en 8,5 meter hoog, met een gewicht van 460 ton per stuk.
Hoe krijg je die vanaf de fabricagelocatie in Genk (B) naar de site van Chemelot in Geleen?
Het overgrote deel van de route vanuit Genk richting Limburg kon per schip afgelegd worden. Tot aan de haven van Stein om precies te zijn. De grootste uitdaging zat in het laatste stuk over de openbare weg naar de Chemelot site. Al met al een uitdagende ‘last mile’ van zo’n 4 kilometer.
Precies daarvoor werd het team van engineers en transportspecialisten van Wagenborg Nedlift ingeschakeld.
Ver voordat de kolossale tanks op transport gingen was het Wagenborg Nedlift transportteam al druk in touw met deze route vanaf de haven naar de projectlocatie. Het beoogde traject was eerder gebruikt voor zware transporten, maar een combinatie van lengte en afmetingen zoals bij deze bullets was nooit eerder vertoond.
Allereerst bracht het team de complete route zorgvuldig in kaart. Elke bocht en rotonde werd precies ingemeten en elke stoep, paaltje, verkeerslicht of lantaarnpaal op de route tot aan de projectlocatie op de Chemelot site kwam in het transportplan terecht. De transportengineers bepaalden de juiste transportconfiguratie: een dolly-combinatie van 2 x 20 aslijnen SPMT. En er vond overleg plaats met betrokken instanties, waaronder Rijkswaterstaat. Om de A2 te kruisen moest het konvooi namelijk via de afrit en oprit van de snelweg rijden en daarvoor was een korte afsluiting van deze belangrijke snelweg noodzakelijk.
Foto's: Peter van Geest
Op een mooie zomeravond was het dan eindelijk zover: de eerste bullet was per schip gearriveerd in Stein en alles was gereed voor de ‘last mile’. Verkeersmeubilair was verwijderd, bochten en rotondes waren voorzien van houten schotten en (composiet) rijplaten en het complete team stond paraat. Twee grote 600tons rupskranen hadden de eerste bullet eerder op de dag uit het schip gehesen en op de SPMT’s geladen. De reis door Stein en Urmond startte rond 20.00 uur. Onder belangstelling van omwonenden manoeuvreerde het transportteam de kolos vakkundig door de straten. Wat een schouwspel! Rond middernacht werd het verkeer op de A2 stilgelegd voor de oversteek, waarna het transport z’n weg vervolgde.
Na aankomst op Chemelot was er nog één obstakel te overwinnen: een leidingbrug. Deze was te laag om rijdend te passeren. De bullet is daarom omlaag gevijzeld en aansluitend met een sledeoperatie onder de leidingbrug door gemanoeuvreerd. Vervolgens is hij weer omhoog gevijzeld en geladen op de SPMT. Nu kwam het eindstation in zicht: het zandbed waarop de bullets geplaatst moesten worden. Hiervoor draaiden de SPMT wielen 90 graden, waarna de bullet met een vijzeloperatie in combinatie met draairollen exact in de juiste positie op het zandbed is gepositioneerd. Dit hele kunststukje in zwaar transport werd in de dagen daarna nog een keer herhaald met de tweede bullet.
Film: Sitech Services
Film: Wagenborg Nedlift
Goede infrastructuur is onmisbaar voor Chemelot. Daarom wordt er gewerkt aan het schoner, stiller en veiliger maken van het transport van huidige grondstoffen. En aan de infrastructuur die nodig is voor de overstap naar hernieuwbare grondstoffen, zoals hergebruikt afval en biomassa. Dit project levert een belangrijke bijdrage aan de benodigde aanpassingen in de infrastructuur en daarmee in het realiseren van de verduurzamingsambities van Chemelot.
Sitech Services is verantwoordelijk voor de aansturing binnen dit project en een ervaren dienstverlener op de Chemelot site. Sitech onderhoudt fabrieken met de expertise en specialisten die nodig zijn om maximaal te renderen en met de kennis die noodzakelijk is voor de duurzaamheidstransitie naar 2050. Onze diensten omvatten dagelijks ongepland onderhoud (maintenance), gepland onderhoud (turn arounds), (verbeter)projecten, consultancy , sourcing & supply chain en inspections. Met onze langjarige ervaring op Chemelot zijn we dé partner voor een duurzame, veilige en competitieve industrie.
Lees ook: