Megamove in Münster

Megamove in Münster

De bruggenspecialisten van Wagenborg Nedlift trokken medio juni weer veel bekijks. Inwoners van Münster waren er massaal op uit getrokken om de plaatsing van een nieuwe brug over het Dortmund-Ems kanaal van dichtbij te bekijken.

Slank en rank

Vanaf de oude brug van de Wolbeckerstrasse, precies naast de nieuw te plaatsen brug, was het buitengewone schouwspel van dichtbij te volgen. En bijzonder was het zeker! Allereerst is de brug zelf er één van de buitencategorie: een slanke, ranke boogbrug die symmetrisch lijkt maar het toch net niet is. Een brug met een twist. Niet alleen een kunststukje qua ontwerp maar ook qua fabricage. Het buigen van de beide bogen bleek een technisch huzarenstukje voor staalconstructiespecialisten.

 

Vanwege de technische complexiteit van de brugconstructie en de langer dan verwachte voorbereidingstijd ging dit project later van start dan gepland.

Wagenborg rood

Maar nu was het dan eindelijk toch zover: de ruim 67 meter lange bijzondere boogbrug van ruim 550 ton werd geplaatst. Voor deze megamove had het team van Wagenborg Nedlift een flinke hoeveelheid materieel aangevoerd, waaronder een ponton, het Modular Support System, support balken, mobiele kranen, SPMTs, klimvijzels en een schuifsysteem.

 

Een bijzonder samenspel van horizontale en verticale transporttechniek, uitgedacht door de engineers van Wagenborg Engineering, kon beginnen.

Heffen, varen en schuiven

Het plaatsen van de brug is stapsgewijs uitgevoerd:

  • Opvijzelen naar de juiste hoogte met behulp van de klimvijzels.

  • Onder de achterzijde van de brug zijn SPMTs geplaatst.

  • Aan de voorkant van de brug zijn supportbalken op de landhoofden geplaatst met daarop het schuifsysteem. De brug rustte nu op de SPMTs en het schuifsysteem.

  • Op het ponton werd een supportconstructie van 4 meter hoog opgebouwd met het Modular Support System. Hierop werden twee supportbalken van elk 28 meter lang gepositioneerd.

  • De balken op het landhoofd werden verbonden met de balken op het ponton.

  • Nu kon het eerste deel van de schuifoperatie beginnen en het voorste deel van de brug werd met behulp van het schuifsysteem tot het midden van het ponton geschoven.

  • De supportbalken werden ontkoppeld en het ponton bewoog, in samenwerking met de SPMTs, behoedzaam naar de overzijde van het kanaal.

  • Daar werden de supportbalken weer gekoppeld met de balken op het landhoofd.

  • … en kon de schuifoperatie worden vervolgd tot de brug boven beide landhoofden gepositioneerd was.

  • Tot slot is de brug afgevijzeld tot op de landhoofden.

Bekijk hier de projectfoto's!

Bijna klaar?

Nu de nieuwe brug geplaatst is zullen de toegangswegen verder in orde gemaakt worden, waarna de brug in gebruik wordt genomen. Maar dan is het werk nog niet gedaan! Komende zomer wordt de oude brug uitgevaren. De oude landhoofden worden compleet opnieuw opgebouwd en in de zomer van 2022 wordt de nieuwe brug opzij geschoven zodat deze op de plek van de oude brug komt te liggen.

 

Het duurt dus nog even maar dan wordt het geduld van de inwoners van Münster zeker beloond! 

Wagenborg en de bruggen in Münster

De brug in de Wollbeckerstrasse is niet de eerste waarvoor Wagenborg de plaatsing uitvoert. Eerder waren de bruggenspecialisten al te vinden bij de Schillerstrasse brücke. Ook voor ‘droog’ werk draait Wagenborg zijn hand niet om: in november 2020 werd een 2000 ton zwaar spoorviaduct in de B481 op zijn plek geschoven.

Lees hier meer over het project Schillerstrassebrücke

Wisseltruc in Münster

Lees hier meer over het inschuiven van het 2000 ton zware spoorviaduct

Nieuw schuifrecord voor Wagenborg Nedlift!

Bekroond met ESTA Award

Het huzarenstukje van deze Megamove in Münster is bekroond met een ESTA Award!

 

ESTA is de Europese branchevereniging voor de sector zwaar transport, hijswerk en kraanverhuur. De ESTA vertegenwoordigt de nationale brancheverenigingen in het vakgebied. Jaarlijks worden er ESTA Awards uitgereikt voor projecten die zich onderscheiden op gebied van technisch vernuft, innovatie of veiligheid.

 

www.estaeurope.eu

 

 

Dortmund Ems Kanal

Het Dortmund Ems Kanal verbindt het oostelijke Ruhrgebied met de zeehaven van Emden. Het is een belangrijke transportader in het westen van Duitsland. Momenteel wordt het kanaal verbreed en verdiept om het binnenvaartverkeer met grotere schepen mogelijk te maken.

Meer weten? Check deze pagina's!

Neem contact met ons op!

We zijn u graag van dienst

Contact