Vanaf de oude brug van de Wolbeckerstrasse, precies naast de nieuw te plaatsen brug, was het buitengewone schouwspel van dichtbij te volgen. En bijzonder was het zeker! Allereerst is de brug zelf er één van de buitencategorie: een slanke, ranke boogbrug die symmetrisch lijkt maar het toch net niet is. Een brug met een twist. Niet alleen een kunststukje qua ontwerp maar ook qua fabricage. Het buigen van de beide bogen bleek een technisch huzarenstukje voor staalconstructiespecialisten.
Vanwege de technische complexiteit van de brugconstructie en de langer dan verwachte voorbereidingstijd ging dit project later van start dan gepland.
Maar nu was het dan eindelijk toch zover: de ruim 67 meter lange bijzondere boogbrug van ruim 550 ton werd geplaatst. Voor deze megamove had het team van Wagenborg Nedlift een flinke hoeveelheid materieel aangevoerd, waaronder een ponton, het Modular Support System, support balken, mobiele kranen, SPMTs, klimvijzels en een schuifsysteem.
Een bijzonder samenspel van horizontale en verticale transporttechniek, uitgedacht door de engineers van Wagenborg Engineering, kon beginnen.
Nu de nieuwe brug geplaatst is zullen de toegangswegen verder in orde gemaakt worden, waarna de brug in gebruik wordt genomen. Maar dan is het werk nog niet gedaan! Komende zomer wordt de oude brug uitgevaren. De oude landhoofden worden compleet opnieuw opgebouwd en in de zomer van 2022 wordt de nieuwe brug opzij geschoven zodat deze op de plek van de oude brug komt te liggen.
Het duurt dus nog even maar dan wordt het geduld van de inwoners van Münster zeker beloond!
De brug in de Wollbeckerstrasse is niet de eerste waarvoor Wagenborg de plaatsing uitvoert. Eerder waren de bruggenspecialisten al te vinden bij de Schillerstrasse brücke. Ook voor ‘droog’ werk draait Wagenborg zijn hand niet om: in november 2020 werd een 2000 ton zwaar spoorviaduct in de B481 op zijn plek geschoven.
Lees hier meer over het project Schillerstrassebrücke
Lees hier meer over het inschuiven van het 2000 ton zware spoorviaduct
Het huzarenstukje van deze Megamove in Münster is bekroond met een ESTA Award!
ESTA is de Europese branchevereniging voor de sector zwaar transport, hijswerk en kraanverhuur. De ESTA vertegenwoordigt de nationale brancheverenigingen in het vakgebied. Jaarlijks worden er ESTA Awards uitgereikt voor projecten die zich onderscheiden op gebied van technisch vernuft, innovatie of veiligheid.
Het Dortmund Ems Kanal verbindt het oostelijke Ruhrgebied met de zeehaven van Emden. Het is een belangrijke transportader in het westen van Duitsland. Momenteel wordt het kanaal verbreed en verdiept om het binnenvaartverkeer met grotere schepen mogelijk te maken.