Teamwork bij ‘Violette Brücke’ in Duisburg

Teamwork bij ‘Violette Brücke’ in Duisburg

Talloze bruggen verbinden de oevers in het stroomgebied van de Ruhr. Zo ook in Duisburg, waar vier naast elkaar gelegen spoorbruggen over het Ruhrkanaal kleurnamen hebben gekregen om ze van elkaar te onderscheiden. Nadat een paar jaar geleden de ‘gelbe’ (gele) brug werd vervangen was het nu de beurt aan de ‘violette’ (paarse) brug, een vakwerkspoorbrug uit 1917. Geen sinecure voor het bruggenteam van Wagenborg Nedlift!

Antieke brug

‘Een brug van 106 jaar oud verplaatsen, dat heeft zo z’n uitdagingen’, steekt Arjan Bossers, projectmanager bij Wagenborg Nedlift, van wal. ‘De brug was aan het einde van z’n levensduur. Dat betekent dat de constructie misschien niet overal even betrouwbaar meer is. Het was dus zaak om de juiste werkwijze te hanteren om het middendeel van de brug veilig uit te varen.

 

Hiervoor hebben we twee grote container supports gebouwd op onze SPMT trailers. De SPMTs met supportconstructie stonden op hun beurt weer op een koppelponton van onze Wagenborg Sleepdienst collega’s. Zo konden we onder het middendeel van de brug varen. Voorafgaand aan de uitvaaroperatie heeft ons hijsteam trouwens de aanbruggen nog weggetakeld met de 500 tons en 700 tons mobiele kranen.’

Spannend moment

Daarna brak een spannend moment aan: de brug losmaken van de landhoofden. ‘De demontagespecialisten hadden daarvoor gelukkig al de nodige voorbereidingen getroffen’, vervolgt collega Alwin Schuitema, uitvoerder en verantwoordelijk voor de operationele leiding op dit project.

 

‘Met behulp van de trailerhydrauliek en een ballastoperatie met het ponton hebben we de brug daardoor probleemloos van de landhoofden gelicht en vervolgens 90 graden gedraaid. Met het JS250 boxvijzelsysteem is de brug daarna 10 meter afgevijzeld zodat deze op werkhoogte op het ponton kwam te liggen. Vervolgens heeft het demontagebedrijf ‘m gedemonteerd.’

In-house schuifsysteem

De nieuwe spoorbrug, een kolos van 110 meter lang met een gewicht van 900 ton, lag al gereed op de bouwplaats naast het spoor. ‘Nadat de oude brug was gedemonteerd en afgevoerd hebben we het ponton ingericht voor de inschuifoperatie van de nieuwe brug. Een heel andere methodiek dan de uitvaaroperatie’, aldus Alwin.

 

‘Allereerst hebben we het JS250 boxvijzelsysteem weer opgebouwd op het ponton’, vult Jordy Batema, montagemedewerker, aan. ‘Dit handige en ergonomische systeem is erg sterk en een uitkomst voor deze brug, die we tot op 10 meter hoogte hebben gevijzeld.’ Warre te Riet Scholten, engineer bij het project: ‘bovenop het boxvijzelsysteem is het nieuwe schuifsysteem geplaatst. Dit schuifsysteem hebben we in-house met ons eigen team van engineers ontwikkeld om bruggen zoals deze handig en veilig te kunnen inschuiven.'

 

'Het nieuwe schuifsysteem is een goede aanvulling op onze andere plaatsingstechnieken voor bruggen. Voor dit project echt een uitkomst!' 

Warre te Riet o.g. Scholten, engineer

Ook op de landzijde werd intussen hard gewerkt. Henrie van den Berg, uitvoerder Transport: ‘De SPMTs werden op de landkant ingezet om de brug te manoeuvreren. Bovenop de SPMT’s hebben we het Modular Support System opgebouwd. En daar bovenop is ook weer ons schuifsysteem, of ‘Verschubwippen’ zoals ze dat in het Duits zo mooi zeggen, geïnstalleerd.’

Overpakken

‘Met de invaaroperatie van de nieuwe brug zijn we meerdere dagen bezig geweest. Dit verliep namelijk in verschillende fasen’, legt Arjan uit. ‘De brug moest daarbij een aantal keren ‘overgepakt’ worden. Het Wagenborg schuifsysteem in combinatie met een set strandjacks was daarbij onmisbaar: hiermee is de brug over het kanaal geschoven. Tot slot hebben we de brug op de landhoofden afgezet en zat ons werk erop.’

Bekijk hoe de nieuwe Violette Brücke is geplaatst

De Wagenborg aanpak

‘Bij een veelzijdige en complexe klus als dit betrekken we het hele team al vroegtijdig in het project’, aldus Arjan. ‘Zo schoven Alwin en Warre aan bij de besprekingen met de opdrachtgever en voerden ze site visits op de projectlocatie uit. En Henrie gaf zijn visie op de ontwikkelde transportoplossing.

 

De ervaringen en input van onze praktijkmensen nemen we mee in de voorbereidingsfase en het team is op deze manier al op elkaar ingespeeld nog voordat het werk begint. Dat merk je écht tijdens de uitvoering. En nadat een project is afgerond volgt er altijd een interne projectevaluatie. De verbeterpunten die hieruit naar voren komen nemen we mee naar volgende projecten. Zo groeien we als team én bedrijf.’

Mooi teamwerk

Arjan: ‘Hoe ik op dit project terug kijk? Ook dit was weer een mooi staaltje teamwerk van onze vakmensen. De omstandigheden waren zeker niet makkelijk met het extreem warme en zonnige weer van de afgelopen weken.' 

'Samen hebben ze de schouders eronder gezet en ervoor gezorgd dat deze uitdagende klus prima is verlopen. Een prestatie waar ik trots op ben!'

Arjan Bossers, projectmanager

Neem contact met ons op!

We zijn u graag van dienst

Contact