Op deze locatie van Vopak is een nieuw tankpark van 52 tanks gerealiseerd, met 32 bijbehorende leidingmodules. Een ware uitdaging in voorbereiding, planning, engineering en uitvoering. Een kolfje naar de hand van het project team van Wagenborg Nedlift dus.
De grootste tanks, met een inhoud van bijna 4.000 m³, hebben een diameter van 13 meter. De kleinste tanks, nog steeds goed voor 2.500 m³, hebben een diameter van 11,5 meter. De hoogtes variëren van 25 tot 28 meter en zijn afgestemd op de maximaal toegestane hoogte op de transportroute van de fabrikant in Willebroek naar Vlaardingen. Alle tanks samen hebben een totale capaciteit van 150 miljoen liter, een totaal gewicht van meer dan 5.000 Te en beslaan een oppervlakte zo groot als 30 tennisbanen.
Timing is cruciaal in dit project omdat de productie, het transport en de installatie van de tanks goed op elkaar moesten worden afgestemd. Allereerst had de fabrikant een strikt productieplan voor de levering van de 52 tanks. Ten tweede moest Vopak ervoor zorgen dat de tankfunderingen op de nieuwe terminal gereed waren. Ten derde moest Wagenborg Nedlift al deze aspecten combineren om een ??optimaal transportplan te maken.
De tanks werden in twee fasen vervoerd. In januari 2013 werden de eerste 26 tanks worden getransporteerd en geïnstalleerd. De overige tanks zijn in mei 2013 tijdens fase 2 opgeleverd. Optimale samenwerking tussen alle betrokken partijen was essentieel voor een succesvol resultaat van het project.
Al het watertransport werd uitgevoerd met containerschepen van 135 x 17m. Bij aankomst in Vlaardingen werden de tanks één voor één succesvol gelost op de Vopak Terminal Vlaardingen door een 500 tons rupskraan. Deze rupskraan zorgde voor de overslag van de tanks op een dubbele 10-assige zelfrijdende modulaire trailer. De SPMT transporteerde de tanks tot onder de haak van de 750 tons rupskraan met 78m hoofdmast en superlift. Deze zware rupskraan plaatste de tanks op hun definitieve positie in het tankenpark.
Op papier klinkt dit eenvoudig, maar sommige "details" maken de installatie erg complex. Vanwege een gebrek aan ruimte op de terminallocatie was de volgorde van plaatsing en installatie van de tanks belangrijk. Na het installeren van een tank moest de 750 tons rupskraan ‘verkassen’ naar de volgende positie voor de volgende tank. De tijdelijke schottenbaan, bestaande uit een grote hoeveelheid houten schotten en ultra zware stalen schotten, werd voor elke kraanpositie aangepast. Elke heavy-lift beweging was anders en moest afzonderlijk door Wagenborg Nedlift worden ge-engineerd.
Het project omvatte ook de installatie van 32 piperack-modules die tussen de tanks moesten worden geïnstalleerd; nog een extra uitdaging voor de manschappen van Wagenborg Nedlift. Maar dankzij het vakmanschap en de oplossingsgerichte werkwijze van de Wagenborg Nedlift crew is het project succesvol en binnen de gestelde termijn afgerond. Alles op tijd en tot volle tevredenheid met onze klant. Daar doen we het voor!
Het transport en hijswerk van het project Vopak 2000 is in 2014 bekroond met een ESTA Award!
ESTA is de Europese branchevereniging voor de sector zwaar transport, hijswerk en kraanverhuur. De ESTA vertegenwoordigt de nationale brancheverenigingen in het vakgebied. Jaarlijks worden er ESTA Awards uitgereikt voor projecten die zich onderscheiden op gebied van technisch vernuft, innovatie of veiligheid.