Dit artikel is eerder gepubliceerd op Infrasite, hét online platform voor de infrasector in Nederland.
Doel van dit project was het saneren en verbreden van het bestaande spoor ter plaatse. Wagenborg had de opdracht gekregen voor het verwijderen van het bestaande enkelspoorviaduct EÜ Willy Brandt Ring. EÜ staat voor ‘Eisenbahn Überquerung’. Het ging om een 80 ton zwaar viaduct. Besloten werd om dit viaduct met SPMT’s uit te rijden. Daarna volgde het plaatsen van een nieuw dubbelspoor viaduct (EÜ Carl Rumpff Straße) van 350 ton. Ook dat gebeurde door middel van het inrijden en afzetten door SPMT’s.
Daarna volgde het ‘piece de resistance’: het plaatsen van een dubbelspoorviaduct van 1500 ton. Bij deze actie konden de SPMT’s aan de kant blijven staan, want deze verplaatsing gebeurde met een zogenaamde vijzel- en sleeactie.
Vraag aan senior-projectleider Peter Eijffius: wat is dat voor techniek?
‘De zogenaamde sledetechniek bestaat al heel lang. Hierbij worden de lasten verschoven over sleebanen die in vroeger tijden waren opgebouwd uit houten bakken. Die waren voorzien van groene zeep om de de schuifweerstand te verlagen. Tegenwoordig zijn de sledebanen opgebouwd uit stalen profielen. Groene zeep in vaste vorm komt er niet meer aan te pas maar wel in vloeibare vorm. De profielen zijn voorzien van inlegstroken van teflon. Die maken de baan glad zodat de lasten erover kunnen schuiven. Deze profielen zijn koppelbaar zodat er een sleebaan met variabele lengtes gebouwd kan worden.’
Peter gaat verder: ‘Het verplaatsen gebeurt met hydraulische cilinders die zichzelf vastklemmen aan de profielen. Bij elke slag verschuiven ze de last over een lengte van ongeveer 1 meter. Aan het einde van de slag wordt de klemming van de cilinders aan de profielen gelost. Dan trekken de cilinders in om aansluitend weer aan de profielen te klemmen waarna er weer 1 meter kan worden geschoven.'
'Afhankelijk van het gewicht en de afmetingen van de last bepalen we het aantal sleebanen en cilinders. Voor het inschuiven van het viaduct van 1500 ton hebben we 4 sleebanen opgebouwd.’
Jij bent belast met de projectuitvoering. In welk stadium en hoelang van tevoren ben jij bij het project betrokken?
Eijffius: ‘Bij dit project ben ik direct vanaf de aanbiedingsfase betrokken geweest. Je praat dan al met al over een jaar voorbereiding inclusief werkopname op locatie, uitwerking en bespreking van mogelijke concepten, het maken van de aanbiedingen en contractonderhandelingen. En dan moet de voorbereiding van de hele operatie nog beginnen!'
'Bij de uiteindelijke uitvoering probeer ik er wel enkele dagen bij te zijn.'
In hoeverre ligt het uitvoeringsplan vast? Wat voor invloed heb jij nog als projectleider?
‘Op het moment van uitvoering ligt het totale plan vast. Maar in dit specifieke geval hebben we ons concept 3-4 maanden voor uitvoering nog moeten aanpassen. Het idee was dat het 1500 ton zware viaduct met SPMT’s zou worden ingereden. Dat plan werd uiteindelijk niet goedgekeurd omdat er leidingen onder de weg lagen. We hebben toen in nauwe samenwerking met de opdrachtgever ons concept aangepast. In plaats van inrijden met SPMT’s zijn we overgegaan op het inschuiven door middel van een sledeoperatie.'
Wagenborg komt niet ongezien aan bij een klus als deze. Voor het project in Leverkusen werd per vrachtwagen meer dan 280 ton aan materieel uit Nederland aangevoerd. De medewerkers konden vervolgens aan de slag met een 100-tons hefsysteem, een 1600-tons sledesysteem, een 100-tons mobiele kraan, een hele batterij SPMT’s en heel veel hulpstaal. De klus duurde 12 dagen en het projectteam bestond uit 8-10 man. ‘Een extra uitdaging gedurende de uitvoering van het project was de zeer beperkte opbouwruimte in hartje Leverkusen,’ zegt Eijffius.
Is de uitvoering spannend of is zo’n project ondertussen gesneden koek, om het zomaar te zeggen?
‘Er blijft altijd een gezonde dosis spanning, vooral tijdens de momenten waarop de lasten worden opgenomen door de SPMT’s of het sledesysteem. Verder is er altijd de tijdsdruk of alles op tijd klaarstaat voor uitvoering. Gelukkig beschikken wij over zeer ervaren medewerkers op site die goed met deze tijdsdruk omgaan en heel nauw samenwerken met de opdrachtgever zodat het project voorspoedig verloopt.’
Jullie hijsen en verplaatsen grote kunstwerken van soms honderden tonnen. Als het mis zou gaan kan er grote schade ontstaan of kan een weg of spoorlijn langdurig geblokkeerd raken. Is dat iets waar je aan denkt tijdens de uitvoering?
Eijffius: ‘In de voorbereiding bekijken we de mogelijke risico’s voor de omgeving, medewerkers en materieel van onszelf en andere betrokken partijen en nemen we passende maatregelen om die risico’s te minimaliseren. Voorop staat een veilige uitvoering, voor onze eigen medewerkers én iedereen die zich op of nabij de bouwplaats bevindt.'
'Iedereen weer gezond naar huis is prio nummer 1.'
Hoe is de sfeer op zo’n dag, tussen jullie als ploeg onderling en met de medewerkers van de aannemer?
‘De sfeer tijdens de uitvoering van het gehele project is erg goed tijdens zowel de voorbereidingen als de uitvoering en het weer afbouwen. Met deze opdrachtgever hebben we al meerdere werken samen uitgevoerd, dat draagt daar zeker aan bij.’
Wordt er na afloop nog wat gevierd of een biertje gedronken op de goede afloop of is dat er niet bij?
‘Dat hoort er zeker bij en is ook een vast gebruik, natuurlijk samen met het team van de opdrachtgever.’