Vanwege de capaciteitsuitbreiding van de stikstofinstallatie wordt ook de injectiecapaciteit van de nabijgelegen stikstofcaverne in Heiligerlee verhoogd. Hiervoor is het leidingwerk ter plaatse aangepast en werd een slugcatcher (vochtvanger) geplaatst die het meegetransporteerde vocht in de stikstofleiding afvangt.
De slugcatcher was een zware jongen met een gewicht van maar liefst 146 ton!
Een mooie kluif voor de hijs- en transportspecialisten van Wagenborg Nedlift, die een plan van aanpak bedachten om het gevaarte vanaf de Renselkade in Winschoten naar de caverne in Heiligerlee te transporteren en aldaar op fundatie te zetten.
De beoogde transportroute vanaf Winschoten naar Heiligerlee was niet zonder meer berekend op het transport van de kolos. De transportspecialisten brachten de route daarom nauwkeurig in kaart.
De knelpunten konden worden opgelost door de smalle weg naar de caverne met rijplaten te verbreden in de bochten en enkele bomen te snoeien vanwege de hoogte van de transportcombinatie.
De transportuitdaging was opgelost, nu het plaatsen op fundatie nog. Die fundaties bezorgden het team van Wagenborg Nedlift wel wat hoofdbrekens want op de projectlocatie waren alle fundaties voor de aanpassing van de installatie reeds aangebracht.
Ook op de beoogde opstelplaats voor de 700 tons mobiele kraan, die de slugcatcher op fundatie moest zetten, stonden al betonpoeren. Wat nu?
Gelukkig is het team van Wagenborg Nedlift niet voor één gat te vangen en bedachten ze een handige en veilige oplossing voor deze uitdaging. Tussen de betonpoeren werd met behulp van vijzelbalken en draglineschotten een verhoogd plateau van 40 centimeter geconstrueerd.
Hierop werden 8-meter stalen kleppen gelegd om de kraan op af te stempelen. Deze kleppen waren ruim voldoende sterk voor de stempels van de kraan en pasten precies tussen de daar aanwezige betonpoeren.
Een mooie oplossing in slim precisiewerk van het Wagenborg Nedlift team!