Beide transformatoren zijn afkomstig uit de Kroatische hoofdstad Zagreb. Voordat ze in Nederland arriveerden hadden ze al een reis van zo’n 1500 kilometer dwars door Europa via verschillende rivieren achter de rug. Maar de grootste uitdaging lag nog voor de boeg.
In Rotterdam werden beide transformatoren overgeladen in kleinere binnenschepen met bestemming Assen. Na enkele dagen arriveerde het konvooi bij het voor deze gelegenheid ingerichte overslagpunt aan de Noord Willemsvaart.
Daar stond de 350 tons rupskraan van Wagenborg Nedlift al gereed om de zware joekels uit het schip te hijsen. Nu kon het slotstuk van de reis beginnen en moest tevens de grootste uitdaging overwonnen worden: de passage van het viaduct A28.
De route vanaf de overslaglocatie naar transformatorstation Zeijerveen is amper 2 kilometer lang. Maar wat als de eindbestemming precies aan de andere kant van de snelweg A28 ligt? En de passage onder het viaduct 4,60 meter meet en de transformator 4,52 meter hoog is?
Deze bijzondere uitdaging vroeg om een unieke transportoplossing van Wagenborg Nedlift’s transportspecialisten: de inzet van een girder bridge. Dit is een heel speciale transportconstructie waarbij zware lading als het ware tussen twee zijliggers kan ‘hangen’ en zo heel laag over de grond wordt getransporteerd.
Het was de eerste keer dat een dergelijke girder bridge in Nederland werd ingezet. Dit transport equipment wordt vooral gebruikt in Engeland en Duitsland. Daar liggen bestemmingen vaak verder van een wateraansluiting dan in Nederland, waardoor er ook meer obstakels op de route zijn. De girder bridge, die van zichzelf al een gewicht van 135 ton heeft, werd speciaal voor het transport van de transformatoren in Zeijerveen vanuit Engeland aangevoerd!
’s Avonds laat was het dan zover: de complete transportcombinatie stond gereed voor vertrek. Wat een imposant gevaarte! Eén truck voorop, daarachter een trailer met 10 assen, daarop het voorste deel van de girder bridge, dan de trafo in de girder bridge, dan het achterste deel van de girder bridge, weer een 10-assige trailer en achteraan weer een truck. Een transportcombinatie van in totaal 67 meter lang en 460 ton zwaar!
Nu kwam het aan op de stuurmanskunsten en het vakmanschap van de transportspecialisten. Met uiterste precisie manoeuvreerden ze de kolossale combinatie over de zorgvuldig voorbereide route. Bij het viaduct leek het nog even spannend: met slechts enkele centimeters marge schoof de transformator stapvoets onder het viaduct door. Het paste allemaal precies!
Foto's: Bert Maathuis/ Fa. Wiertsema/ Marcel de Jong/ Ewald Derksen
Beelden: Meternieuws
TenneT en Enexis Netbeheer breiden het bestaande transformatorstation in Zeijerveen uit. Het station wordt gemoderniseerd en uitgebreid zodat het weer aan de elektriciteitsvraag kan voldoen, nu en in de toekomst.
https://www.tennet.eu/nl/ons-hoogspanningsnet/onshore-projecten-nederland/station-zeijerveen/