Eén van de belangrijkste manieren om dit doel te bereiken is het bevorderen van veiligheidsbewustzijn en veiligheidsgedrag op alle niveaus in de organisatie. Het is belangrijk om je steeds bewust te zijn van risico’s en waar nodig je gedrag hierop aan te passen. En dat wordt alleen nog maar belangrijker, omdat de werkomstandigheden steeds complexer worden: projecten worden groter en gecompliceerder, bouwplaatsen steeds krapper en kleiner en er zijn steeds meer partijen actief op een werklocatie.
Veiligheid en veiligheidsbewustzijn begint bij communicatie. Daarom is het HSEQ team van Wagenborg Nedlift onlangs met een nieuwe veiligheidscampagne gestart: Veilig werken, broodnodig!
Het doel van deze campagne is om veiligheid op een positieve manier bespreekbaar te maken, laagdrempelig en in direct contact met medewerkers.
Alle operationele medewerkers van Wagenborg Nedlift ontvangen een gevulde broodtrommel met de tekst: Veilig werken, broodnodig! Bertwill Mulder (manager HSEQ) en zijn collega Jeffrey Poort reiken de broodtrommels persoonlijk uit op de werklocaties. Ze knopen dan meteen een gesprekje over veiligheid aan met de medewerkers.
De campagne Veilig werken, broodnodig! is onderdeel van het vernieuwde veiligheidsbeleid van Wagenborg Nedlift waarbij communicatie het sleutelwoord is. Zo wordt er onder andere ingezet op een veiligheidsapp waarmee handig en snel meldingen vastgelegd en verwerkt kunnen worden. Daarnaast is er een stimulans voor het indienen van verbetervoorstellen en vinden er op structurele basis projectevaluaties plaats. Met het nieuwe veiligheidsbeleid werkt Wagenborg Nedlift tevens aan haar trede 3 certificering van de Veiligheidscultuurladder.