Niks bijzonders zou je denken, maar dat is toch niet helemaal waar. Het brugdek was namelijk 10.5 breed en 15 meter lang en woog ruim 34 ton. En met 10.5 meter breed door de straten rijden is een uitdaging: er zijn vele obstakels zoals lantaarns, verkeersborden en bomen.
Daarom bedachten de transportspecialisten van Wagenborg Nedlift een slimme oplossing: transport van het brugdek in verticale positie. Zo werd voorkomen dat op de routes uitgebreide verkeersmaatregelen nodig waren en bleven bomen gespaard. Een duurzame én efficiënte oplossing dus!
Een brugdek van 11 meter hoog rechtopstaand verplaatsen heeft nog wel enige technische uitdaging. Om het brugdek veilig in z’n verticale positie te houden tijdens het transport werden zware supportbalken op de trailer gemonteerd, waartussen het brugdek stevig geborgd kon worden.
Zo begon de ‘wereldreis’. Vanaf de fabricagelocatie in het Overijsselse Wijhe ging het brugdek rechtop op transport naar de kade. Daar vond overslag op ponton plaats met bestemming Amsterdam. Hier werd het brugdek geconserveerd. Nadat dit gereed was is het brugdek weer opgehaald in Amsterdam. In rechtopstaande positie ging het per binnenvaartschip via de Staande Mast route naar Bodegraven. Aldaar is het dek gelost en in verticale positie over de weg vervoerd naar locatie Kwakelbrug in Woerden, waar een mobiele telescoopkraan het dek op z’n plaats heeft gehesen.
Een mooi staaltje zwaar transport vakmanschap!
RTV Oost maakte een mooie reportage van het transport in Wijhe dat november 2020 plaatsvond.
Reportage RTV Oost brugtransport Wijhe
Bekijk hier het filmpje van het transport van Bodegraven naar Woerden!
TTS Woerden maakte een mooi filmpje van het plaatsen van de balanspriemen