In Noord-Duitsland kwam het team in actie om een transformator van maar liefst 395 ton naar z’n eindbestemming te brengen. Met behulp van de ‘Enak’, een grote drijvende bok, werd deze kolos op SPMT’s geladen bij de veerstoep in Kleinensiel. Toen moest de transportcombinatie ‘even’ een hellinkje van maar liefst 9% nemen om bovenop de dijk te komen. Voorwaar geen sinecure voor materieel en operator!
Eenmaal aangekomen op de hoofdroute naar het hoogspanningsstation vervolgde het reuzetransport ongehinderd zijn weg. Op de eindlocatie stond het 500 tons hefportaal gereed om de transformator te lossen en op fundatie te plaatsen. Missie geslaagd!
Ruim 100 kilometer verderop kwamen er twee grote mobiele kranen aan te pas om een serie van zes transformatoren van 320 ton per stuk te lossen uit het binnenvaartschip. Elke transformator is via een tandemlift operatie door de 700 tons en 800 tons Liebherr krachtpatsers op een 14-assige conventionele trailer geladen. Die ‘parkeerde’ de trafo tijdelijk even verderop.
Deze transformatoren gaan namelijk per trein naar hun eindbestemming. Dit gebeurt met behulp van een speciaal tweedelig zwaar transport treinstel, waar de transformator tussen hangt. Het team van Wagenborg Nedlift zet hiervoor elke transformator met een vijzelactie klaar op het spoor. De komende weken brengt het speciale railvoertuig de transformatoren één voor één naar hun bestemming. Multimodaal transport in optima forma!